Friday, January 6, 2012
Thursday, January 5, 2012
...laman bersawang
Posted by amaza at 2:37 AM 0 comments
Monday, December 6, 2010
TAKWIM HIJRAH
1 Muharam 1432H
Kalendar Islam atau takwim Hijrah dimulakan oleh Khalifah Ar-Rasyidin yang kedua iaitu Saidina Umar al-Khattab. Perisiwa hijrah Rasulullah SAW dari Mekah ke Madinah telah dijadikan asas kepada penetapan permulaan sambutan Maal Hijrah.
Orang Arab memberi nama bulan-bulan Islam dengan melihat keadaan alam dan masyarakat pada masa-masa tertentu sepanjang tahun. Ia diterima pakai hingga sekarang.
*Muharam
Ertinya yang diharamkan atau menjadi pantang larang. Dinamakan Muharam kerana pada bulan itu dilarang menumpahkan darah atau berperang.
*Safar
Ertinya kosong. Penamaam Safar terjadi kerana pada bulan itu, semua orang lelaki Arab zaman dahulu pergi meninggalkan rumah untuk merantau, berniaga dan berperang sehingga pemukiman mereka tiada orang lelaki.
*Rabiul Awal
Ertinya berasal dari kata Rabi'(menetap) Awal (Pertama). Masa kembalinya kaum lelaki yang telah meninggalkan rumah atau merantau. Pada bulan ini juga berlaku banyak peristiwa bersejarah bagi umat Islam.
*Rabiul Akhir
Ertinya masa menetap kaum lelaki di rumah untuk tempoh penghabisan.
*Jamadil Awal
Ertinya Jumadi (kering) dan Awal (pertama). Bulan ini merupakan awal musim kemarau, apabila masalah kekeringan mula terjadi.
*Jamadil Akhir
Ertinya musim kemarau yang penghabisan.
*Rejab
Ertinya mulia. Ini kerana bangsa Arab masa dulu sangat memuliakan bulan ini, antaranya dilarang berperang.
*Sya'aban
Ertinya berkelompok. Orang Arab pada bulan ini lazimnya berkelompok mencari nafkah. Peristiwa penting bagi umat Islam yang terjadi pada bulan inii adalah perpindahan kiblat dari Baitul Maqdis ke Kaabah (Baitullah)
*Ramadan
Ertinya sangat panas. Bulan ini merupakan satu-satunya bulan yang tersebut dalam al-Quran, satu bulan yang memiliki keutamaan, kesuciaan dan pelbagai keistimewaan.
*Syawal
Ertinya kebahagiaan, iaitu kembalinya manusia ke dalam fitrah (kesucian) selepas menunaikan puasa dan membayar zakat fitrah serta saling bermaaf-maafan. Itulah maksud membahagiakan.
*Zulkaedah
Ertinya Zul (pemilik) dan Kaedah (duduk). Bulan ini merupakan waktu istirehat bagi kaum lelaki Arab dahulu. Mereka menikmatinya dengan beristirehat di rumah mereka.
*Zulhijjah
Ertinya menunaikan haji. Pada bulan ini umat Islam sejak dari nabi Adam A.S menunaikan ibadah haji.
Posted by amaza at 11:58 PM 0 comments
Saturday, November 27, 2010
PBBK- EDIT BAHAN
KATA SENDI NAMA
Kata sendi adalah kata yang digunakan untuk menyambungkan frasa
nama dengan kata atau frasa-frasa dalam ayat.
Berikut ini adalah panduan tentang penggunaan kata sendi dalam ayat.
| Kata Sendi | Penggunaannya | Ayat Contoh |
| akan/ kepada/ terhadap | untuk menunjukkan emosi dan sikap | 1. Adik sayang akan kucing. 2. Ya Allah, kepadaMu, aku berserah. 3. Dia mengambil berat terhadap pelajaran. |
| bagi/untuk | untuk menentukan sesuatu yang dibezakan daripada yang lain | 1. Pen itu dibeli untuk anaknya. 2. Jamuan itu bagi guru-guru baru. |
| dari | untuk menunjukkan tempat dan masa | 1. Mereka baru pulang dari Johor. 2. Dia tidak sedar diri dari pagi tadi. |
| daripada | untuk orang, perbandingan, asal kejadian, dan menunjukkan keanggotaan | 1. Pasukan Kedah lebih hebat daripada pasukan Johor. 2. Kuih itu dibuat daripada tepung sagu. 3. Anggota pancaragam itu terdiri daripada murid-murid sekolah. |
| di | untuk tempat | Di dalam dompet itu ada wang. |
| dengan | untuk menyatakan makna bersama-lama, bandingan setara, keterangan cara, dan penggunaan sesuatu sebagai alat | 1. Mak Jah ke klinik dengan anaknya. 2. Dia dapat melepaskan diri dengan bersusah payah. 3. Adik menulis dengan pensel. 4. Markah saya sama dengan markahnya. |
| hingga/ sampai | untuk menunjukkan peringkat masa, tempat, dan had tertentu | 1. Dia bekerja hingga malam. 2. Dia berjalan kaki sampai Ipoh. |
| ke | untuk tempat dan benda konkrit | 1. Kereta api menuju ke Padang Besar. 2. Cawan itu terhempas ke batu. |
| kepada | untuk menunjukkan orang atau kata ganti diri | Kes itu diserahkan kepada pihak polis. |
| oleh | untuk menunjukkan perlakuan pasif yang berawalan di- dan ter- | 1. Buku itu dibaca oleh Salmi. 2. Bukit yang tinggi itu terdaki olehnya. |
| pada | untuk menunjukkan masa dan tempat, manusia, binatang, benda abstrak, dan benda konkrit tertentu | 1. Kereta api tiba pada pukul lima petang. 2. Novel itu ada pada Rahim. 3. Perkara itu benar pada pandangan saya. 4. Serikaya itu disapukan pada roti. |
| sejak | untuk menyatakan makna suatu jangka masa | Dia tidak makan sejak semalam. |
| seperti/ umpama/bak | untuk menunjukkan persamaan dengan yang lain | 1. Suasana dalam kelas itu bising seperti keadaan di pasar. 2. Badannya besar umpama ahli gusti. 3. Hidungnya mancung bak seludang. |
| tentang | untuk menyatakan makna mengenai sesuatu | Beliau berucap tentang masalah penagihan dadah. |
Arahan : Betulkan penggunaan kata sendi nama dalam ayat-ayat
berikut.
1. Saya bercita-cita menjadi seorang doktor di masa hadapan.
_______________________________________________________
2. Saya pulang di rumah pada pukul 6.00 petang.
_______________________________________________________
3. Setiap pagi Janaki bangun dari tidur pada pukul 6.30 pagi.
_______________________________________________________
4. Dia duduk bersila daripada waktu sesudah sembahyang Isyak sampailah
menjelang dinihari.
_________________________________________________________
5. Aku memperkenalkan Ira padanya dengan perasaan bangga.
_________________________________________________________
6. Aku tidak takut . Rumah ini sudah cukup sesuai padaku.
__________________________________________________________
7. Sebenarnya, aku amat gembira mendengar puji-pujian tentang kejayaanku
itu.
___________________________________________________________
8. Dia berjalan menuju ke arahku dan diikuti dengan dua orang wanita yang
tidak kukenali.
___________________________________________________________
9. Remang fikiran lelaki tua itu berbaur akan keremangan senja.
____________________________________________________________
10. Aku menceritakan kepada Natasha terhadap apa-apa yang aku dengar
daripada Khatimah.
____________________________________________________________
SKEMA JAWAPAN
Arahan : Betulkan penggunaan kata sendi nama dalam ayat-ayat
berikut.
1. Saya bercita-cita menjadi seorang doktor pada masa hadapan.
2. Saya pulang ke rumah pada pukul 6.00 petang.
3. Setiap pagi Janaki bangun daripada tidur pada pukul 6.30 pagi.
4. Dia duduk bersila dari waktu sesudah sembahyang Isya sampailah
menjelang dinihari.
5. Aku memperkenalkan Ira kepadanya dengan perasaan bangga.
6. Aku tidak takut . Rumah ini sudah cukup sesuai bagiku.
7. Sebenarnya, aku amat gembira mendengar puji-pujian terhadap
kejayaanku itu.
8. Dia berjalan menuju ke arahku dan diikuti oleh dua orang wanita yang
tidak kukenali.
9. Remang fikiran lelaki tua itu berbaur dengan keremangan senja.
10. Aku menceritakan kepada Natasha tentang apa-apa yang aku dengar
daripada Khatimah.
Ahli Kumpulan:
1. ZURAIDA BINTI OTHMAN
2.NOREHA BINTI SARMADI
3. MAHANI BINTI M.AMIR
4. NORIAH BINTI MD. JIDIN
5. AIDAH BINTI SULAIMAN
Posted by amaza at 5:04 AM 0 comments
Friday, November 5, 2010
Monday, October 25, 2010
Bunga Kebangsaan Malaysia

Kategori: Objek Warisan Ketara-2007 yang termaktub dalam Akta Warisan Kebangsaan 2005.Butiran Warisan : Bunga Raya (Hibiscus Rosa-sinensis)
Latar Belakang Sejarah:
Posted by amaza at 9:42 AM 0 comments
Thursday, October 21, 2010
Karangan Fakta
Pengenalan
1. Karangan jenis ini meminta murid memberi pendapat, saranan dan idea terhadap sesuatu tajuk .
2.Karangan ini antara jenis karangan yang popular diuji dalam UPSR.
3. Kunci kata bagi karangan fakta biasanya memerlukan calon menulis karangan tentang
faedah, kebaikan, kepentingan dan cara-cara.
4. Setiap perenggan memerlukan idea yang berlainan dan murid perlu menghuraikan isi terlebih
dahulu, kemudian diikuti huraian yang berbentuk contoh dan kesan.
5. Gunakan bahasa yang tepat dan elakkan daripada menggunakan bahasa berbunga-bunga
seperti dalam karangan berbentuk cerita.
Arahan: Tulis karangan berdasarkan soalan di bawah. Panjang karangan mestilah tidak kurang daripada 80 patah perkataan.
Soalan:
Setiap murid digalakkan untuk menyertai aktiviti kokurikulum. Tulis karangan tentang kebaikan apabila menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah.
Langkah 1: Memahami kehendak soalan
- Baca dan fahami keseluruhan soalan.
- Cari dan gariskan kunci soalan (kebaikan aktiviti kokurikulum)
- Kenalpasti kehendak soalan, jenis karangan dan format karangan(tidak berformat)
Langkah 2: Merangka karangan
- Pilih mana-mana faedah merangka karangan (peta minda/rangkai kata/penyoalan)
- Susun semua ini secara ringkas berdasarkan kehendak soalan.
Langkah3: Menulis karangan
- Tulis karangan berdasarkan rangka isi yang telah dibuat.
- Semasa mengarang tulis ayat-ayat yang betul strukturnya.
- Masukkan kosa kata yang menarik dan simpulan bahasa yang sesuai.
- Cuba kembangkan idea dengan sebaik mungkin dalam beberapa baris ayat.
Langkah 4: Menyemak karangan
- Selepas menulis karangan, semak penggunaan kosa kata, tanda baca, imbuhan, struktur ayat dan ejaan.
- Buat pembetulan jika ada kesalahan.
Contoh karangan
Kegiatan kokurikulum merupakan aktiviti di luar bilik darjah. Kegiatan ini terbahagi kepada persatuan, unit beruniform dan permainan. Murid-murid diwajibkan menyertai aktiviti ini kerana mendatangkan banyak kebaikan.
Menerusi aktiviti kokurikulum, kita dapat menambahkan pengetahuan. Contohnya, apabila kita menyertai unit beruniform PBSM, kita dapat mempelajari kaedah rawatan kecemasan. Pengetahuan ini amat berguna ketika membantu orang yang mengalami kemalangan.
Selain itu, apabila kita menyertai aktiviti kokurikulum, tubuh badan kita akan menjadi sihat. Contohnya apabila kita menyertai permainan maka tubuh kita akan mengeluarkan peluh. Tubuh yang sihat akan memudahkan kita memberi tumpuan pada pelajaran.
Seterusnya, kita juga dapat memanfaatkan masa lapang dengan baik. Kita tidak akan terlibat dengan gejala sosial seperti ponteng. Sebaliknya kita dapat mengisi masa lapang dengan perkara yang berfaedah menerusi aktiviti kokurikulum.
Akhir sekali, menerusi aktiviti ini kita dapat memupuk sikap pemimpin pada diri kita. Misalnya kita dipilih sebagai pengerusi atau setiausaha persatuan maka kita dapat belajar cara-cara memimpin ahli-ahli persatuan. Maka pengalaman ini dapat digunakan apabila dewasa kelak.
Kesimpulannya, kita perlu menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah. Begitu banyak kebaikan yang boleh kita manfaatkan bersama.
Posted by amaza at 6:22 AM 0 comments














