BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, August 13, 2010

Contoh Karangan Fakta

Permainan Wau

Pendahuluan
-Wau adalah permainan tradisi yang telah dimainkan beratus tahun yang lalu.


Isi-isi penting
-Wau terkenal di negeri pantai timur iaitu Kelantan dan Terengganu.
-Wau dimainkan selepas menuai padi dan ketika masa lapang.
-Wau juga dipertandingkan dari segi corak dan mampu naik tinggi.,
-Wau ada banyak jenis seperti wau kucing, merak, bulan, ikan dan lain-lain.
-Wau dihasilkan dengan cara mengadunkan buluh dan kertas warna yang dicorakan
-Kini wau semakin tidak digemari kerana terdapat banyak permainan baharu.



Penutup
-Sesuatu perlu dilakukan untuk memastikan permainan ini tidak pupus.



Permainan Wau


Di negara kita terdapat pelbagai jenis permainan tradisional antaranya congkak, gasing, galah panjang dan wau. Wau adalah permainan tradisi yang telah dimainkan oleh rakyat negara ini beratus tahun yang lalu.

Di negara kita permainan wau sangat terkenal di negeri pantai timur iaitu negeri Kelantan dan Terengganu. Di negeri ini wau dimainkan ketika masa lapang. Pada musim permainan wau, ramai pelancong asing datang menontonnya.

Wau ini bukan sahaja dimainkan malah dipertandingkan. Wau yang mempunyai corak yang tercantik dan mampu naik tinggi dikira sebagai pemenang.

Wau ada berbagai jenis seperti wau kucing, wau merak, wau bulan, wau ikan dan lain-lain lagi. Wau bulan dan wau merak adalah wau yang sering dimainkan. Wau dibuat daripada buluh dan kertas berwarna. Ia kemudiannya dilekatkan dengan corak-corak yang menarik. Wau juga boleh mengeluarkan dengung. Bunyi ini datangnya dari alat yang dibuat daripada mengkuang ataupun pandan yang diletakkan dihujung wau.

Walau bagaimanapun kini permainan ini tidak berapa digemari lagi. Ini disebabkan banyak permainan lain yang lebih hebat dan menguji minda boleh didapati seperti catur, komputer dan lain-lain lagi. Sesuatu perlu dilakukan agar permainan ini tidak dilupakan oleh generasi yang akan datang.

0 comments: